Monday, April 11, 2011

Tävling och helg

I helgen som var fyllde min lilla unge 4 år, detta firades precis som den ska på agilitytävling. Årets första utetävling, så himla skönt. Jag föredrar utetävlingar, dels mer plats och lättare att komma undan med hundarna så de kan koppla av imellan, sen kan man ha lite mer koll fast man kanske går iväg en sväng. Ja allt är mycket bättre eller visst det är ju inte så roligt när det är ösregn och blåst men det får vi hoppas att vi slipper. I lördags var det i alla fall strålande sol, lite blåsigt men inte så farligt. Vi satt mest i solen och njöt. Jag var illröd i ansiktet när jag kom hem :). Ella som precis löpt klart är rätt seg men blev helt galen när hon såg att vi skulle tävla.

Första klassen var en agilityklass här fick vi 5 fel, jag tappade henne när jag mest koncentrerade mig på att springa..jag glömde helt enkelt bort att jag hade en hund med mig och glömde visa henne att hon skulle ta ett hinder. Annars gick det bra slalomet gick fint mina byten gick bra, kf på A-hindret tog hon, balansen hade jag som mål att hon skulle lyssna när jag skrek på henne och det gjorde hon, tog dock typ 7 sekunder att få ner henne men blev inga fel i alla fall.


Andra klassen var en hoppklass med några trixiga byten annars ingen speciellt svår bana. Här kände jag att Ella va lite seg så jag fick till och med tagga igång henne lite i starten för att se så hon var redo. Allt gick bra utan ett byte som jag inte va så tydlig med, jag har väldigt svårt för just den typen av byte, det blev 5 fel. Annars flöt det på bra jag testade omvänt slalom och hon satte det :), så nu har jag gjort debuten och hon fixade det. Det är jag mest nöjd med, jag vågade och det gick bra. Duktig hund och förare. Annars måste jag säga att min handling va rätt kass, kände mig inte riktigt i form om man säger så. Vimsig i mina byten och kände hela tiden att jag inte riktigt hade koll på vad jag skulle göra och därför hela tiden va ett steg efter i huvudet. Ella kändes inte heller helt på hugget, sämre fart än vanligt, men det berodde kanske mest på att jag gjorde så hon flöt ut i svängarna och fick lägga energi där. Annars är jag nöjd med den mysiga dagen. Efter tävlingen åkte jag hem till skogen och myste med valparna som har blivit så himla stora.


På söndagen red jag Welizia, det var roligt men jobbigt och idag har jag sån träningsvärk att jag knappt kan gå. Ska försöka underhålla detta nu så jg inte får så ont varje gång. Helgen har varit så där perfekt som den kan vara, sol, värme, familj och djur.

No comments: