Thursday, February 10, 2011

Tävlingen i Linköping

I lördags var det tävling, och både jag och Ella var supertaggadade. Jag, Nina och Jeanette åkte runt 14 från Jönköping, skönt med kvällstävling för en gångs skull. Vi körde på snabbt till Linköping så vi han sitta på läktaren en bra stund och memorera banan, kan behövas så här i början av säsongen. Först var det en agilityklass och denna såg och var väldigt simpel tycker jag. Finns ju bara ett problem och det är ju kf. Ella va taggad som bara den och vi började snabbt, bra svängar och flyt, tyvärr hoppade hon balansen..jag blev för en sekund tveksam på om jag skulle ta om eller inte men valde att fortsätta då hon ändå inte fattar vad hon gör fel. Slalomet gick kanon. Sen på slutet kom gungan och av någon konstig anledning springer hon upp på den och när den inte börjar slå över hoppar hon av på sidan…jag fattade noll och valde att ta om den eftersom jag ansåg att hon inte genomfört hindret…den började inte ens gunga lite. Då blev jag diskad, konstigt tycker jag men visst det spelade ingen roll. Ella älskar gungan så fattar inte varför hon gjorde så, tror den var tung eller nått. Överlag bra handling och slalom, kf är som det är.

Inför hoppklassen kände jag mig konstigt nog inte så laddad, vet inte varför men när vi gick banan kändes det bättre och der var en lagom klurig bana. Starten var väl det som krävde mest planering och många som missade. Jag kan ju inte lämna Ella så länge i starten så där får jag ju ofta ett problem, den här starten krävde att man gick ifrån hunden en bra bit men jag lyckades planera en väg som funkade bra för Ella. Ella hade bra fart och tajta svängar i första kombinationen och det kändes riktigt bra. Kombinationen efter gick hur bra som helst, jag börjar bli bra på att springa baklänges, även om det bara är några steg just nu. Tyvärr gjorde Ella ett sånt där jättehopp och jag hörde publiken skratta vilket gjorde att jag kom ur koncentrationen och tyvärr missade vi ingången i slalomet. Det gick lite för bra där, hon kom i alldeles för snabb fart och lite för långt ifrån för att hinna uppfatta det, jag borde varit mer tydlig där. Men sen gick det bra och efter slalomet missade jag i handlingen till en tunnel så vi fick fem fel där också, detta hade antagligen inte hänt om jag varit felfri på slalomet. Jag blev lite slarvig och tänkte bara på att träna fart. Överlag en riktigt bra runda, första delen som ändå var den svåraste var verkligen kanon, jag kunde inte gjort det bättre. Resten blev slarvig men jag är ändå nöjd för målet just nu är bara att köra och träna fart och tajta till svängarna och det gjorde vi. Det räcker ju inte att få till tajta svängar det måste ju finnas lite tryck och fart i dem också. Det känns faktiskt bra inför våren, kände på My Dog och nu i helgen att vi kör på ett helt annat sätt. Jag kan inte riktigt förklara det och det syns säkert inte heller men jag har blivit tuffare i mitt sätt att köra. Hoppas jag vågar satsa nu framöver, jag vägrar åka på tävlingar efter tävlingar med en lagom bra runda. Bättre att dra på sig nått fel men ändå känna att jag vågade testa nått nytt eller att farten faktiskt förbättras hela tiden. Så våren kommer nog resultera i en del diskningar och fel men slutresultatet blir en snabbare hund och en förare som handlar på ett mycket bättre sätt.

Angående resan så har det mesta ordnat upp sig…jag och Micke åker till Thailand om 17 dagar. Fy fan va gött det ska bli. Vi åker på söndagen den 27/2 och tanken är att jag den helgen ska jobba 30 timmar helg, så kommer vara lagom mör i kroppen när vi hoppar på flyget :). Men det känns skönt att avverka en 70 timmars vecka precis innan man åker på en lång skön semester, då kan man njuta lite extra.

1 comment:

Ulrika-Atlas said...

Det märktes verkligen att ni körde med en helt annan attityd i lördags =) Kul o se! Ni var verkligen duktiga och den tajta svängen i andra loppet i starten var verkligen kanon! Kämpa på!

Skönt med semester! =)

Kram Ulrika