Friday, July 22, 2011

Tävling i Ulricehamn

Jag har ju jobbat även denna veckan så oturligt nog kunde jag bara ta ledigt en dag för att åka till tävlingen i Ulricehamn. Jag hade verkligen velat vara med den andra dagen också men man får väl vara tacksam för det lilla, fick ju i alla fall tävla lite. Sara och Lovisa var lediga så de bestämde sig för att följa med och titta, vilket va himla roligt. Anna som även skulle tävla den öppna klassen fick ta egen bil då jag inte kände för att vänta från typ 10 till 17, jag skulle bara starta de officiella klasserna på morgonen. Det va himla skönt att för en gångs skull komma hem tidigt.

När vi kom fram blev vi lite nervösa då båda våra banvandringar gick samtidigt och vi visste inte riktigt hur vi skulle få ihop det. Vi fick börja med att gå banan för klass 2 agility och sen snabbt upp till den andra banan för klass 3 hopp. Kändes lite rörigt men det gick bra, mycket tackvare att klass3 banan va en enkel springbana, inte så mycket att memorera. Sen var det bara att tagga till och gå in och köra. Det som bekymrade mig lite var höjden på hinderna, det var väldigt maxat rakt igenom hela banan. Och nere på agilityplanen var det ännu värre och där skulle hinderna tas ur konstiga vinklar hela tiden.

Hoppklass3
Ella verkade på väldigt taggat humör när jag satte henne på starten. Jag körde typ en flygande start och det flöt på bra, allt satt som det skulle. Jag valde att inte ta slalom på sidan som strular, detta innebar att jag var tvungen att göra ett blinbyte innan och detta gick bra. Tyvärr gick hon ur de sista två portarna. Jag tog ett djupt andetag, gick tillbaka och körde om hela slalomet och då gick det bra. Resten av banan gick också väldigt bra med ett skönt flyt. Det kändes väldigt enkelt och jag är så nöjd med Ella.
Jag tänkte på det när jag kom hem att när vi kör på det här sättet finns det likson inga tveksamheter. Ella hon följer bra, skickar jag henne så är hon bombsäker på vad hon ska göra. När jag är tydlig och springer på flyter allt. Man ser så många hundar som tvekar dels för att förarna inte visar tydligt men också för hundarna är osäkra. Sen kan ju även hunden ha en dålig dag och inte alls lyssna och tro mig det kan även min lilla pärla ha :).

Agilityklass 2
Inför den här klassen blev det inte så mycket uppladdning då vi precis sprungit i mål på förra banan. Det var bara ner, snabbt kolla igenom banan och sen in och köra. De hundar som jag han se innan mig klarade inte alls starten som var ganska klurig. Sen var det många hundar som helt enkelt inte klarade höjden på hinderna, en del kröp under och många rev.
Ella försökte jag lugna innan då hon kändes uppjagad men trött på samma gång då vi precis sprungit. Hon tjuvade lite i starten vilket gjorde att jag fick agera lite snabbare än tänkt men det gick bra, tycker vi satte den svåra startkombinationen riktigt bra. Balansen gick bra hon lyssnade på mig men det tog ganska lång tid att få henne att gå hela vägen ner. A-hindret gick med nöd och näppe, slalom satt fint och allt annat med. Det blev ett nollat lopp och det kändes helt okej, Ella skötte sig bra. Själv kände jag att jag inte hade hundra koll på banan men löste det under banans gång. Tyvärr fick vi 60 hundradelars tidsfel.. kan inte riktigt förstå hur de kunde ha den tiden på ett agilitylopp. Jag tror det va kanske 7 hundar som gick felfritt av 55 och alla utom en hade tidsfel. Väldigt tråkigt tycker jag, vi förtjänade den pinnen. Jag vet ju dock att det tar alldeles för lång tid på balansen så jag måste verkligen träna vidare på detta. Men annars är jag nöjd med min fina lilla hund, hon klarade höjden utan problem och hade bra fart och säkerhet i båda loppen. En bra tävlingdag helt enkelt. Vi fick med oss en rosett och ett ben hem, men visst en pinne är alltid roligare.

No comments: