Friday, February 02, 2007

En varg runt hörnet

Ja det är då frågan, var det verkligen en varg som strövade runt vårat hus i förra veckan. Just då kändes det självklart men redan dagen efter började vi tveka. Spåren var täckta av ett tjockt snötäcke och känslan av närhet var borta. Det var en sen kväll förra veckan som det strax efter elva började ringa på telefonen, pappa tyckte det var lite märkligt att en av våra grannar ringde så pass sent. Vi andra som satt och tittade på tv spetsade snabbt våra öron då vi hörde ordet Varg. När pappa sen kommer springandes och skriker ta in hundarna, började spänningen stiga ordentligt. Kunde det vara sant att det var en varg utanför huset? Grannen hade nämligen tittat ut genom fönstret när han skule släcka för kvällen, och där mitt i månskenet stod det en stor går varelse. Han la märke till att denna varelse vände på kosan och var på väg ner mot vårat hus. Hundarna kom in och betedde sig inte alls som dem brukar. Med rest ragg och grovt morrande stod en av våra största hundar vi dörren och bara stirrade. Ja fanatsin släpptes loss helt och hållet och det började disskuteras vidare det var en varg, varulv eller blodtörstande vampyr. Jag, pappa och brodern min gick ut med ficklampor, allt för att hitta det odefinerade objektet. Måste erkänna att det var pirrigt, kändes som i en skräckfilm. Det tog lång tid innan våra hundar kommit till ro och även vi själva. Tyvärr såg vi inget när vi lyste med våra ficklampor men man kunde känna närheten, närheten till det okända som säkerligen granskade oss från någon skogsglänta. Innan jag gick och lade mig kunde jag inte låta bli att söka lite på internet angående vargar. Läste på lite om spår och beteende. Kände mig allt mer besviken över att inte fått se denna vackra varelse, för de som känner mig så vet de vid det här laget att jag helt galen i vargar. Tycker det är ett av världens mest häftiga djur, dels för att de är lite mystiska men också för att de är så intelligenta och vackra.


Dagen efter var det ju då dags att gå på jakt efter vargspår. Som jag skrev tidigare så snöade alla spår igen, men det finns fortfarande bevis kvar då våran granne hade fotograferat några spår dagarna innan eftersom han tyckte att de var så stora. Dessa spår ska analyseras och förhoppningsvis kommer det visa sig att det var en varg som förgyllde tillvaron ute i våran lillabyn. Kan ju säga att det inte är första gången en varg är på vandring genom våra trakter, var faktikst en för några år sedan och då var det bevisat. Som de flesta vet så är det ju inte speciellt ovanligt att vargarna vandrar neråt denna årstid. Unghanarna letar helt enkelt nytt revir och av någon konstig anledning verkar de tror att det finns mer mark neråt. Tvärr så kommer vi nog aldrig få veta om det var en varg eller inte men när jag läste i aftonbladet idag kunde jag inte låta bli att börja fantisera igen. För på förstasidan stod det om en eller flera vargar som synts i Norrköping och Enköping. Då vargar kan vandra flera mil om dagen vore det ju inte alla omöjligt att det skulle vara samma varg, men det kommer förmodligen alltid att förbli en gåta.

Vill ni läsa mer om dessa påstådda vargarhistorier gå in på: http://www.aftonbladet.se/vss/uppsala/story/0,2789,990949,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/norrkoping/story/0,2789,990923,00.html

4 comments:

LucasScott said...
This comment has been removed by a blog administrator.
LucasScott said...

Är du säker på att det var en varg. Såg nämligen filmen signs i helgen ( för femte gången ) och där blev hundarna också konstiga o lite galna.. så det kanske var aliens? Vad vet jag.. men antar att det händer mycket konstigt där ute hos er bönder på landet så man vet ju aldrig..

Emelie said...

Spänningen är ständigt på topp ute på landet, man vet aldrig vad man kan träffa på..;)

Miir said...

Spännande! Här har du en till som älskar vargar. Har precis idag skrivit ett långt inlägg i min blogg om vargen och människor syn på den. Läs gärna och kommentera! :)

http://awareness.blogg.se