Sunday, May 09, 2010

Rapport från tävlingen i Töreboda/Götene


Ja det blev ingen pinne denna helgen heller, tycker det börjar kännas rätt tjatigt. Loppen går ju egentligen rätt bra men på nått sätt lyckas jag inte få Ella att göra rätt till 100 procenligt. I år har vi startat fyra agilityklasser och i samtliga har Ella fixat alla kontaktfält men dragit på sig fem fel på slalomet och en gång när hon rev ett hinder. Som ni förstår så är det jäkligt retligt när allt annat går rätt så enkelt. Men som jag sagt förut så vet jag ju att när vi väl får till det så kommer ju pinnarna. Jag ska väl ända vara glad för att vi alltid reder ut banorna på ett bra sätt. Ella kan slalomet, på träning kan man göra i stort sett hur som helst och hon klara det men på tävling är det nått som gör att hon blir osäker och slarvig. Ska träna på det..hur jag nu ska göra det.

I hoppklassen gick det egentligen bra, fick fem fel på en tunnelingång (fattar egentligen inte varför), sen så klart så fick hon fem fel på slalomet, men detta gör inte så mycket för hon uppfattade nog aldrig vad hon skulle göra för hon sprang bara förbi. När jag ropade tillbaka henne gjorde hon hela slalomet rätt även om det gick sakta, men bättre det så hon genomför det rätt. Det som gjorde att det inte kändes helt okej efter loppet var att hon var i två eller tre hinder vilket hon aldrig annars är.. jag tyckte ju redan kvällen innan att hon var lite seg och jag anser att detta var ett tecken på detta. Så fick lite dåligt samvete efter för att jag pressat henne när hon inte var helt hundraprocentig. Men annars är jag nöjd med dagen, vi gör jämna och faktiskt bra resultat och jag måste tänka på att det är huvudsaken. Jag är glad att trots min besvikelse när det blir fel inne på banan fullföljer och kämpar och är på henne så det inte blir fler fel. Och det är nog då vi utvecklas mest för då vågar man testa lite andra grejer som man kanske inte gör så länge som man är felfri. Jag är rätt imponerad av mig själv för detta, för jag vet ju hur arg jag är efter ett lopp som inte gått helt som jag vill men då är det en skön känsla att veta att jag fullgjorde det och faktiskt fick ut nåt annat av loppet. Så mycket bra Emelie. Ella behöver jag inte berömma för hon är bäst vad hon än gör. Hon är ju en fantastisk liten hund även om hon ibland inte är den lättaste att ha med att göra.

Nu blir det vila ett par dagar sen får jag se om hon är lite piggare i benen.

No comments: