Monday, January 03, 2011

Äntligen lite träning inomhus

Igår åkte jag, Jeanette och Ulrika till Ulricehamn för att vara med på en liten agilitytävling, detta för att få träna lite. Jag har kört agility två gånger sedan slutet av augusti så jag kände verkligen att jag behövde träna med Ella innan vi åker till MyDog. Som sagt vi åkte dit för att köra igenom hundarna och för att träna på det som vi har svårt för. Blev lite besviken när agilityklassen bara innehöll gungan, det är ju de andra två balanshindrerna Ella har problem med. Men gungan skulle man ta tre gånger och det gjorde hon som vanligt perfekt. Första banan var enkel, det var typ bara långa bågar. Men ändå bra för då kunde jag träna fart, att våga ligga före Ella utan att hon blir för stressade och river (om jag bara kommer ihåg att använda mina ben så är jag betydligt mycket snabbare än min hund). I början av banan blen hon lite stressad av att jag hela tiden låg före men sen kändes det som hon tyckte att det var okej. Jag lät henne springa i hög fart in mot slalomet precis som jag tänkt och det gick jättebra, det behövdes för både hennes och mitt självförtroende. Sen blev det lite för skoj på slutet så hon hoppade i ramen på däcket, inget jag bryr mig om direkt, vet att hon kan men hon blev väl bara lite för uppspelt mot slutet och chansade om det gick ta snabbaste vägen ;). Den andra klassen var det lite mer handling i, vilket va skönt så vi fick chansen att köra ihop oss. På slutet stod slalomet och det smidigaste var att ta det på omvänd sida men det gick även på den vanliga sidan. Men jag bestämde mig för att för första gången någonsin på tävling testa hennes svåra sida. Vi var felfria hit men här blev det tokigt, hon sprang förbi slalomet, jag tog tillbaka henne och då tog hon rätt ingång och körde på men gick ur på slutet. Då kände jag okej hon är inte redo, diskade oss självmant genom att ta om två hinder för att få fart mot slalomet igen och för att ta det på rätt sida och då tog hon det perfekt. Hela banan gick precis enligt planen och det kändes bra, Ella drog bra på allt och jag behövde knappt hjälpa henne. Jag är glad att jag testade slalomet för nu vet jag att hon fortfarande inte är redo. Ska verkligen traggla detta nu undet vinterträningen, för nu känner jag ändå att hon inte totalflippar när vi tränar det som hon gjorde förut. Känns självklart jobbigt att fortfarande ha detta problem men jag tror faktiskt att det kommer lösa sig till våren.
Det var väldigt kul att komma ut igen och få jobba med sin lilla hund. Vi fungerar mycket bättre ihop när vi får köra slut på varandra under helgen och när vi har något att träna för. Nu blir det omladdning till torsdag då vi åker till Göteborg och tävlar, ska bli kul är dock rädd för att hon kommer hinna börja löpa.

Denna veckan jobbar jag bara måndag och tisdag sen är jag ledig resten av veckan, ska bli så himla skönt. Återkommer med rapport från MyDog, förvänta er inga höjdarresultat snarare mer en eller två krockar med pelarna på plan ;).

No comments: