Tuesday, May 24, 2011

Minisemester

I helgen åkte jag och Micke till Malmö, jag slutade jobba 09 på lördagmorgon så då åkte vi. Vi hälsade på Lotta, hade picknick i en park och åt god mat på kvällen. Tyvärr fick vi inte mer än lördagen tillsammans för på söndagen blev hon inkallad på en flygning. Jag hade efteranmält mig till tävlingen i Lund så jag och Micke åkte till den på söndagen. Klass 2 startade vilket var väldigt skönt för klockan 11 var vi redan på väg hem igen.

Första klassen var agilityn: En ganska lätt bana, inte så många byten om man inte kände för det. Jag koncentrarer mig ju mest på att klara kf, tyvärr drog vi på oss 5 fel på ingången till slalomet, jag har sett på filmen att det mest är mitt fel, jag trycker ut henne lite för mycket, samtidigt som jag tycker att hon ska klara de flesta vinklar vid det här laget. Ella satte alla kf, balansen jättebra, A-hndret bättre än vanligt, alltså inte på gränsen, gungan bra även om den åkte upp väldigt snabbt så hon höll på att hänga med. Men det fanns ett annat problem, massa vägringar på tunnlar. Jag blev alltså diskad, så himla oväntat. Jag har märkt det sista att hon varit lite tveksam till just tunnlar och då främst släpet, detta gäller även på träning. Det är så himla konstigt för är det något jag aldrig behövt oroa mig för så är det tunnlar. Hon har alltid älskat dem. Jag tror det har hänt nått som fått henne osäker och måste verkligen träna på detta mycket. Finns inget värre än att gå in på en bana och känna sig osäker över ett speciellt moment. Men tredje starten i rad med godkända kf, så det tar sig.

Inför hoppklassen var jag lite osäker då det egentligen enda svåra i banan var just några tunnelsekvenser, och att släptunneln låg som hinder två. Jag bestämde mig för att följa med henne hela vägen till tunnlarna och hjälpa henne massor. Banan var för övrigt enkel och en riktigt springbana, inget som gynnar korta små ben.
Starten gick bra, första bytet (som många missade) satt fint och ganska tajt, sen flöt det på bra. Slalomet gick fint sen missade jag att göra ett byta och hamnade efter där jag absolut inte fick göra det eftersom det var där tunnlarna kom, men då visar Ella vanlig form och bara rusar in som inget och vi kör vidare. Allt satt perfekt utan det bytet då men det ser ut som det är helt planerat :). Vi klarade referenstiden och hamnde nog tillslut på en nionde plats, och det var sex pinnar. Jag har aldrig hamnat så långt ner på ett bra nollat lopp, men eftersom det inte var så klurigt får ju många snabba hundar till det. Jag är ändå nöjd, har kollat på filmen och tycker faktiskt att det är ett bra lopp. Finns inte så mycket jag kan se som skulle förbättra farten mer än att hon skulle springa snabbare och det gör hon inte. Men målet är ju att vara felfri och klara tiden mer kan vi inte göra. Rätt skönt att inte ta den sista pinnen för det hade inneburit debut i klass 2 i Falkenberg och det vill jag inte. Är det pinnar som ska tas så är det i agilityn, det är prio nu.

Denna veckan får Ella vila lite, hon har fått massage och biolight av Carina så hon kan behöva vila upp sig. Istället blir det en Ville-vecka, ska träna honom lite ikväll så jag klarar av att starta honom på söndag. Ska bli kul och se om vi gör bort oss fullkomligt, hehe.
Nästa vecka blir den tunnel och kf med Ella och sen är det Falkenberg, ska bli himla kul, hoppas på bra väder bara.

Min hälsostatus är orförändrar, lite problem med yrsel och flåsighet vid ansträngning. Kommer inte träna någon löpning nu på en vecka för att vila upp kroppen. Sen får vi se hur det går, just nu är prio att kunna köra agility utan att det känns som jag ska dö efter.. :)

No comments: