Sunday, May 29, 2011

Debut med Ville

Igår var det dags på Jbks inofficiella agilitytävling, vi anordnade denna för att kunna examinera Åsa som tävlingsledare. Tävlingen flöt på ganska bra även om det då och då strular till sig lite. Jag har sedan innan bestämt att undvika tävla själv när jag är funktionär, mest för att min hund inte fixar att sitta i en bur hela dagen och också för det är väldigt stressande, då är det bättre att Ella är hemma med Micke. Men eftersom jag ska tävla Ville i Falkenberg ville jag testa honom på en hel bana och en "riktig" tävling. Dessutom var Nina med som hundskötare så jag behövde egentligen bara gå banan springa med honom och sen sätta mig vid datorn och resultaten. Jag hade nummer ett i båda klasserna för att detta skulle funka. Så en liten snabb utvärdering av Villes och min debut.

Agilityklass: Denna banan va riktigt rolig, och ganska klurig. Jag tycker bara det är bättre ju svårare det är så man kan testa vissa sekvenser. Jag var lite nevös över starten, det är jag ju alltid även med Ella men med en ny hund är det alltid lite pirrigt. Men det gick bra och det flöt på bra, han gjorde bra kf på gungan och balansen, ovanligt med en hund som kan :). Sen fortsatte det bra inga konstigheter, men sen mot slutet låg det en tunnel under A-hindret och jag tänkte inte så mycket på att det var en fälla, jag försökte bara komma ihåg att jag skulle säga genom på tunneln (jag använder inte det kommandot på Ella), och Ville springer upp på A-hindret men jag forstätter som att det ingick i planen :). Vi kör klart banan och det kändes riktigt bra.

Hoppklassen: Var en betydligt enklare bana, en riktig springbana och det passar Ville. Jag bestämde mig för att bara köra fullt ut och det gjorde vi. Inga tveksamheter, jag tyckte jag tappade honom lite i en sväng efter en tunnel men såg sen att det gjorde de flesta. Jag tycker det kändes som en simpel och stabil runda. Detta räckte faktiskt till vinst :).

Inför starten med Ville hade jag bestämt mig för en sak, att köra som att vi alltid kört tillsammans, alltså inte tveka eller mesa bara för att vi inte är helt samspelta än. Och att satsta på bra tider för jag vet att han kan springa på bra och att han är snabbare än Ella så nu har jag min chans att själv visa att jag kan springa. Jag vet att jag håller tillbaka mig själv på Ella, mest för jag är så rädd för hennes megahopp, men Ville sysslar ju inte med sånt så då är det bara att satsa. Det jag kände när jag tappade honom på A-hindret var att om det hade varit Ella hade jag fått stopp på henne innan, jag måste därför vara snabbare när jag ser att han är på väg fel.

Inför Falkenberg är Ville färdigtränad, haha, då har vi tränar ihop två gånger och tävlat en. Ella måste jag hinna träna ordentligt med en gång denna veckan, känner att jag inte hunnit lägga ner så mycket tid som jag velat. Annars känns det riktigt laddat och det ska bli himla kul att köra båda, skönt att de är i samma klasser för då slipper jag ju gå fler banvandringar. Hundskötarna Nina och Micke är ju med så kan inte gå annat än bra :). Ella och Ville är väldigt lika i just handlingen, det är kf och slalom som Ella är osäkrare på än Ville. Men går jag en bana så är det i stort sett samma plan som gäller för de båda, kanske nått litet som kommer skilja. Sen kan man ju hitta en fälla när man kört den ena och rätta till det till man kör den andra, haha, fusk!

Har dock märkt av ett problem de få gånger jag tävlat två hundar på samma gång, att det är lätt att man satsar mest på en..detta är självklart omedvetet men något jag tänkt på. Jag ska jobba med detta och liksom hitta känslan med båda, inte bara satsa på den ena och det får definitivt inte bli Ville bara för det är kul att köra med någon ny.
Jag kommer att ha en stor hejaklack med mig, jag blir ju väldigt nevös av att folk tittar på just mig men oftast brukar jag kunna vända nervositeten till något positivt och jag ska banne mig kämpa. Hoppas bara inte det blir för varmt för då kommer jag säkert bli sådär konstig, får ju numera solsting för minsta lilla solgnutta.

No comments: