Tuesday, June 07, 2011

Falkenberg - uppflyttning till klass 3

Då är långhelgen över, det har verkligen varit skönt att vara ledig lite längre än bara en vanlig helg. I torsdags packade jag, Hillevi och Micke bilen full med hundar och grejer och körde mot Falkenberg. Vi hade bokat en liten stuga på Skrea camping och vi kan intyga att det var en liten stuga, haha, två små sängar, men den dög fint. Helgen bjöd på strålande väder, glada hundar och släkt och vänner. Fredagen och lördagen ägnades år agilitytävling, kul men varmt. På söndagen hade även jag och Ella semester så då passade vi på att sola lite nere vid havet. En skön avslutning på en rolig helg. Måndagen ägnades i sängen och soffan, jag, Micke och Ella var så himla trötta så vi kände att dagen fick ägnas åt att vila upp sig och undvika sol och frisk luft J.

Liten sammanfattning från tävlingen:

Dag 1 - hoppklass 2, Ella och Ville i samma klass.
En lagom klurig bana men med ganska snäv tid.
Ella gjorde ett jättebra lopp, enkelt och relativt snabbt. Jag tycker jag var modig som i första klassen kör på omvänt slalom (hon brukar ju strula i första klassen på slalom), detta gick kanon. Tyvärr fick vi en rivning på långhoppet.
Ville var riktigt taggad och det kändes som ett bra samarbete mellan oss. Tiden var snabb och det räckte till en tredjeplats och pinne. Han blev därmed uppflyttad till klass 3.

Agilityklassen (både Ella och Ville) var ganska enkel.
Ella
var väldigt trött, det märktes inte på farten men hon var väldigt slarvig. Hon hoppade på kf på balansen och A-hindret, sprang förbi slalomet och har för mig att vi hade fel på nått annat också. En riktigt dålig runda, som jag snabbt försökte glömma. Tycker inte det finns någon mening att grubbla över en runda som är dålig på grund av sol och trötthet.
Ville han var på hugget igen och det gick hur bra som helst fram till tredje sista hindret, då river han ett vanligt hinder. Himla retligt då det bara var en som kom i mål felfritt. Vi hade en bra tid dessutom.

Dag 2 blev ingen sovmorgon som planerat eftersom det blev debut i klass3 med Ville. Upp tidigt och gå banvandring sen hade jag startnummer 74..
Banan var överlag inte så svår utan den hade istället tre fällor där det var väldigt klurigt. Jag tyckte att min plan kändes rätt bra så var inte överdrivet nervös eller orolig. Men när jag tittade på en hel del starter märkte jag att var och varannan hund diskade sig. Allt gick så himla bra, men jag var lite otydlig på ett ställe så han sprang förbi ett hinder. Hade räckt till en placering tidsmässig så det var himla kul.

Ellas första klass var hoppklass 2, en ganska enkel bana men svår om man verkligen ville få till en bra tid. Ella var på hennes bästa humör, när hon lyssnar helt och hållet på mig och lägger all energi på att fokusera framåt. Det blev en felfri runda, rätt bra tid och pinne. Därmed blev hon också uppflyttad till klass 3.

Agilityklassen (både Ella och Ville) var direkt efter och jag kände att jag inte fick tillräckligt mycket syre till hjärnan, jag kunde inte lära mig den. När jag gick in med Ville började det så bra att jag helt glömde bort en tunnel, så tyvärr en disk, han var annars helt felfri. Tråkig avslutning med honom men så kan det gå i värmen.

Ellas runda var helt okej, jag kom ihåg banan men fick tyvärr en vägran på ett hinder, mer eller mindre mitt fel. Men väldigt glad för hon tog alla kf.

Jag är väldigt nöjd med helgen, det är egentligen bara ett av åtta lopp som inte är godkänt och det är Ellas ena agilitylopp där hon hoppade kf. Annars tycker jag att både jag och hundarna gjort riktigt snygga rundor. Lite kul att lyckas få upp dem båda i klass 3 på samma helg. Min handling har varit skitbra i hoppklasserna, jag har verkligen fått spring i benen genom mina byten och trotsat min skräck att göra ett visst byte som jag säkert under helgen gjort 15 gånger. Har testat på två omvända slalom med Ella och båda har suttit perfekt. Jag är nöjd över att kunna föra Ville så pass bra som jag gjort, kanske är det nybörjartur? Men jag är också nöjd över min lilla skrutta, jag tycker vi kör så himla mycket bättre agility nu i år. Min taktik har gett resultat och det är verkligen roligt.

Nu blir det vila denna veckan sen åker vi till Bollebygd på lördag och kör agilityklassen, kommer faktiskt inte träna nått innan. Vi får köra på rutin, hehe, nhe det är alltid nått strul i just agilityklassen så orkar faktiskt inte träna inför denna helgen.

No comments: