Thursday, June 30, 2011

Försök till uppladdnings trots migrän...

Inte lätt att ladda när man helst vill lägga sig och dö
Ja jag försöker verkligen att ladda inför helgen men jag kan inte påstå att det är lätt när jag har världens migrän. Idag har jag haft huvudvärk i 16 dagar i rad, fyra av dem har varit måttligt och resten har varit sprängande. Det är så ledsamt för det förstör verkligen allt, lusten, humöret, förmågan att göra saker och umgås. Denna veckan har jag ställt in det mesta, det är soffan som gäller..skitkul när det är strålande sol ute. Detta är den längsta "attacken" jag varit med om, oftast brukar det vara högst upp till en vecka. Ska ringa läkaren idag och höra vad jag ska ta mig till. Just nu känns den smidigast att slänga sig framför tåget...men jag tänkte försöka tävla i helgen först ;).

Sista träningen innan helgen, inget märkvärdigt
Igår gjorde jag och Nina ett tappert försök till träning av hundarna, jag hade inte tänkt köra nått speciellt utan mest låta dem springa av sig. Risken är ju annars väldigt stor att första klassen på lördag blir halvt hysteriskt. Ella ska jag nog inte räkna med så mycket annat med i första klassen, hon är väldigt pigg nu och det innebär att hon har väldigt svårt att fokusera på rätt saker :). Ville var ovanligt på hugget på kf och fuskade faktiskt en gång, det var iof bra för då fick jag chansen att säga till honom och göra om rätt. Han tjuvstartade även en del, så jag måste vara tydlig i starten annars bär det iväg.

Jag tränade byten efter slalomet och märkte att Ella blev lite störd av detta (första gången jag testade detta med henne), hoppas inte det påverkar henne i helgen. Ville kändes inte alls säker på slalom, men tror han var väldigt trött, märkte även att han hoppade slött och kravlade sig över två hinder. Han har ju inte så bra kondis nu (Nina kan ju inte gå så mycket med sitt ben) så får ta det lite lugnt med honom. Fyra lopp kommer nog bli lite mycket så vi får försöka att vara uppmärksamma om han verkar trött. Blir han för slarvig beror det nog mycket pga detta.
Nu när vi tränade sist märkte jag att både Ella och Ville påverkades av värmen, kände några gånger att de inte drog på hinder utan stannde och tittade om jag hängde med. Så i helgen måste jag verkligen se till att hjälpa dem hela vägen, inte räkna med att de löser sådana uppgifter själva. Har lite dåligt samvete över att jag bara tränat hundarna två gånger sedan senaste tävlingen som var för tre veckor sedan, men vi får hoppas att det går hyfsat ändå.

En månads grubbel över ett jäkla byte
Har grubblat på en sak länge nu, helt meningslös egentligen men så här ligger det till. När jag tävlade både Ella och Ville i Bollebygd i agilityklassen så var det ett ställa det var ett lite knivigt fb, jag hamnade efter och misslyckades med detta med både Ella och Ville, både redde ut det ändå, (dock lite tveksamma), med ett improviserat bf. Detta var ju inget jag hade funderat över annars utan jag brukar vara rätt bra på att hitta lösningar när jag själv missar. Men i Falkenberg i klass 3 med Ville var det ett liknande byte och detta var mycket svårare och tajtare, detta hade många stora problem med. Jag och Ville gjorde detta klockrent och jag vet att det inte var en slump utan vi kan det. Min slutsats över detta en månad senare är att jag är så jäkla passiv och avvaktande i agilityklassen att jag inte är engagerad nog att klara av svårare byten. Jag är aldrig taggad inför en agilityklass och får därför heller inte den där kämparglöden. I hoppklasserna är jag så taggad och besluten om att sätta mina byten till 110 %, och jag tycker det är så jäkla roligt. Det blir oftast ett helt annat flyt och en mycket härligare känsla. Jag måste verkligen jobba med detta även om det är svårt. I helgen ska jag försöka hitta den känslan med iaf Ville, han är ju lite säkrare på kf. Ella känner jag mig väldigt uppgiven över redan nu, det är inte bra men det kan jag verkligen erkänna. Agilityklass, jag och Ella är inte en rolig kombination. Ska jobba på attityden men det kommer inte över en natt.

Bädda och packa bilen, i alla fall lite uppladdning
Ikväll ska jag hem och hämta bilen som jag och Nina ska ha till Åtvidaberg. Min bror har tagit ut sätena och pumpat upp en stor madrass så det är bara att börja bädda och fixa. Har inte sett hur det ser ut än men jag tror det kommer blir bra, väldigt skönt om det regnar. Blir väl en hel del packning också eftersom vädret visar väldigt olika, kan nog bli vad som helst. Jag hoppas dock inte på för mycket sol, då kommer jag aldrig orka med min huvudvärk.

1 comment:

Ulrika-Atlas said...

Usch va jobbigt med huvudvärken =( Jag hoppas att du hittar en lösning till det, för det låter inte bra med huvudvärk så länge...

Jag är laddad inför helgen iaf =) Hoppas att du kan ladda lite med! Ses imorgon!

Kram