Sunday, October 09, 2011

Ännu en helg

Denna helgen har konstigt nog känts ganska lång även om den samtidigt gick väldigt snabbt på slutet. Dock har min helg inte varit så lång som den borde då jag hade mitt extra fredagspass..alltså började inte min helg förrän mitt dygnspass på lördag morgon var över. Natten var lugn så jag behövde inte sova nått på lördagen utan den gick till att åka direkt till skogen där Ella var. Det blev en lång skogspromenad med hundarna, lite agilityträning i trädgården med Ella, Lovis, Kitoos och Maija, lite ridning i skogen, och även en del snickrat i verkstaden. Jag har lite olika projekt på gång när det gäller trägrejer, antagligen kommer det inte bli något vettigt av det men det är iaf kul att fixa.

Söndagen blev även den ganska effektiv, fix med unghästarna, klippning av Ella och en sväng upp till klubben med hundarna. Tanken var att Lovis skulle få åka upp till klubben för att testa att träna, var ju ett år sedan hon var på en agilitybana, Maija var mest med för socialträning. Träningen med Lovis började lite svajigt, som den vallhund hon är hade hon extremt svårt att koncentrera sig på mig, Hillevi som stod bredvid med de andra hundarna och annat runt i kring. Hon är ju en extremt känslig och svårkörd hund, inte alls om min stentuffa Ella J. Jag kände mig lite besviken när jag inte fick det att fungera och mest blir jag besviken på mig själv som ställer så höga krav på henne. Stackars hund får komma hemifrån två gånger om året och då helt plötsligt ska hon veta vad agility är. Men men, hon fick pausa lite och sen gjorde jag ett nytt försök och då gick det mycket bättre, dock tog energin slut innan jag ens hann sätta upp hinderna på hennes höjd, nu blev det bara på smallhöjd. Jag hinner antagligen inte köra upp henne till klubben nån mer gång innan ett eventuellt KM så jag vet inte om jag ska anmäla henne. Ena stunden tänker jag att det kan ju vara en kul grej för henne och det är ju kul att köra henne. Samtidigt känns det lite taskigt mot henne eftersom allt blir så tokigt, men vi får se, man kan ju springa förbi de hinder hon inte kan. Det som mest avgör det hela är om jag kan få någon med mig på söndag för jag klarar inte av Ella och Lovis själv, de är som plåster på mig och blir väldigt störda om den andra sitter bredvid planen och skäller så jag behöver någon som kan gå iväg med den ena när jag kör den andra. Ella ska ju självklart vara med, jag har inte tränat henne nått direkt och känner inte heller att det behövs. Eftersom det var ett tag sedan vi tävlade kommer hon antagligen vara jäkligt taggad så det får bli som det blir, jag är just nu för långsam för henne så hon kommer nog mest springa och skälla på mig argt, hehe. Förra året knep vi ju andraplatsen, tror dock inte vi kan ha sådana mål detta år…helt enkelt för tjock och otymplig förare, hehe.

No comments: