Tuesday, August 16, 2011

Tävling Jönköping

För två veckor sedan höll vi i vår officiella agilitytävling på klubben. Kvällen och natten innan ösregnade det så jag tänkte att det antagligen skulle bli en lång och blöt dag. Men när jag vaknade tidigt var det sol, så himla skönt. Under dagen var det uppehåll hela dagen och ett perfekt tävlingsväder. Jag startade Ella i båda agilityklasserna, hade inga större förhoppningar då det alltid är jobbigt att vara funktionär och tävla samtidigt. Men Micke kom upp så han assisterande mig och skötte om Ella mellan klasserna. Båda mina klasser gick tätt på förmiddagen så när jag hade gjort båda starterna tog Micke med henne hem. Väldigt skönt för då kunde jag koncentrera mig på att hjälpa till resten av dagen. Jag hade aldrig tagit med henne om hon hade behövt sitta i bur hela dagen. Hela tävlingen flöt på bra och jag tror att dem flesta var nöjda, det blev en lång dag men det kändes helt okej med tanke på hur bra det gick. Hur gick det för mig och Ella då?

Agilityklass 2a:
0 fel och pinne. Ett enkelt och smidigt lopp, bromsade henne dock väldigt mycket på balansen och gungan så tappade mycket tid men det var det värt. Banan va rätt tråkig då den va så lätt, det va liksom bara att springa runt, ingen utmaning nånstans.

Agilityklass 2b:
Ella hoppade kf på balansen så jag väljer att ta om den, alltså disk. Jag testade att låta henne springa mer självständigt på balansen och hon var uppenbarligen inte redo för detta. Tog även om A-hindret då hon slarvade där, tror dock inte hon fattar varför hon får göra om. Eftersom jag ändå var diskad passade jag på att köra omvänt slalom (vilket man annars inte hade valt på den banan), detta för att träna lite. Hon gick ur de två sista portarna.. så nu kan jag konstatera att det inte beror på mina nerver då jag var helt lugn och redan var diskad. Det blev mer en träningsrunda men kände mig ändå väldigt nöjd med dagens första lopp så gjorde inte så mycket. Tyckte det var tråkigt att båda banorna var så ”lätta”, ingen handling överhuvudtaget. Känner att jag redan nu har blivit bortskämd med klass 3 banorna som är så himla mycket roligare.

No comments: